خداحافظ خستگی!!!

شما عزیزان کنکوری بدانید که خستگی، یکی از عوامل کم کاری و استرس است و باید این مشکل را به شیوه مناسبی حل کرد.
خداحافظ خستگی!!!
نسخه مناسب چاپ

کسالت و خستگی از مطالعه، هر ساله در بین تعداد زیادی از داوطلبان شایع است؛ به گونه ای که مشاوران و معلمان را برآن داشته است تا چاره­ای برای این مشکل بیندیشند. لازم است که شما عزیزان کنکوری بدانید که خستگی، یکی از عوامل کم­کاری و استرس است و باید این مشکل را به شیوه مناسبی حل کرد. برای رفع این مشکل می توانید پیشنهادهای زیر را مطالعه کرده و بسته به شرایط خودتان، یک یا چند راهکار را مورد استفاده قرار دهید.

 

خستگی خود را بشناسید

ما دونوع خستگی داریم: خستگی جسمی و خستگی روحی.

خستگی جسمی می تواند مربوط به فعالیت و ناشی از تجمع اسید لاکتیک (عامل اصلی خستگی) در عضلات باشد. این خستگی امری طبیعی است وآن را می توان با استراحت، کشش عضلات و... رفع کرد؛  به این ترتیب، سیستم لنفاوی بدن ما فعال می شود و اسید لاکتیک دفع می شود. این خستگی در نهایت با استراحت کافی از بین می­رود. اگر خستگی شما از مطالعه، از نوع خستگی جسمی باشد، می توانید به راحتی آن را از خود دور کنید و بسته به میزان خستگی و نیرویی که برای مطالعه مجدد لازم دارید، به خودتان استراحت دهید. این زمان می تواند از چند دقیقه تا چند روز را شامل شود؛ حتی می توانید به جای استراحت به انجام کارهایی بپردازید که به نیروی فکری کمتری نیاز دارد؛ مثلا اگر خستگی شما شدید نیست یا از درسی که در حال مطالعه آن هستید، خسته شده اید، می­توانید به جای استراحت کامل، کتاب یا حتی مبحث مطالعه را عوض کرده و کتاب یا مبحث ساده­تری را انتخاب کنید. حتما به خاطر داشته باشید که این موضوع به شما بستگی دارد که پس از خستگی مطالعه، چه کاری را انجام دهید؛ ولی اگر واقعا خسته هستید و مطمئنید که ادامه مطالعه به یادگیری شما کمکی نمی­کند، پا فشاری به ادامه مطالعه و کارهایی که به تمرکز و فکر احتیاج دارد، نه تنها نتیجه مثبت نمی دهد، بلکه نتیجه منفی نیز دارد. خستگی روحی به عنوان دومین نوع خستگی، ریشه روحی و فکری دارد و ناشی از اضطراب و استرس است . معمولا در بین کنکوری های عزیز، این نوع از خستگی هم رایج است و باعث می شود تا با وجود تجدید انرژی و قوای روزانه، باز هم داوطلب نتواند مطالعه خوبی داشته باشد. برای از بین بردن خستگی روحی، راهکارهای مختلفی وجود دارد؛ اما مهم­ترین نکته، این است که شما نوع خستگی خود را بشناسید.

 

مثبت اندیش باشید

یکی از بهترین کارها، چه برای جلوگیری از خستگی روحی و چه جسمی، داشتن روحیه عالی و مثبت اندیشی در روند کاری است که پیش رو دارید. مثبت اندیشی به شما کمک می کند تا نیروهای خوب و انرژی های مثبت همراهتان باشد و شما را برای مطالعه و رسیدن به هدف، تشویق و یاری نماید. هر روز که از خواب بیدار می شوید، روزتان را با یک جمله امید بخش و تصویر زیبایی که از رسیدنتان به اهداف مورد نظرتان خلق کرده­اید، شروع کنید و با امید و مثبت اندیشی ادامه دهید. به خود بگویید که باهوش، کوشا، قوی و خوش­شانس هستید و می­توانید به اهداف مورد نظرتان دست پیدا کنید. شاید در ابتدا متوجه نیرو و تأثیر این جملات نشوید، اما وقتی به مرور این جملات را مهمان مغزتان کنید، همین باور هم به شما راه پیدا می­کند و مطمئن باشید که بسیار کمتر از قبل خسته خواهید شد.

 

به تغذیه خود توجه کنید

تغذیه، یکی از مهم­ترین مقوله­ها، برای همه انسان­ها و به­خصوص شما کنکوری­های عزیز است؛ با این همه، این مسئله از آن مواردی است که در میان بیشتر داوطلبان، کمترین توجه را به خود جلب می کند؛ مثلا بسیاری از شما داوطلبان عزیز، وقتی تصمیم به مطالعه می­گیرید، به صورت یک بعدی و افراطی دست به انجام این کار می­زنید و تصور می­کنید که باید از زمانی که در دست دارید نهایت استفاده را ببرید و به همین دلیل به تغذیه خود اصلا توجهی نمی­کنید و از تجدید انرژی و غذا خوردن غافل می­شوید؛ در حالی­که همین موضوع، یکی از عوامل خستگی شماست. البته، به این موضوع نیز باید اشاره کنیم که برخی از عزیزان داوطلب هم گمان می­کنند که یادگیری مباحث کنکور، نیازمند خوردن حجم زیادی از مواد غذایی پرکالری است؛ بدون اینکه بدانند استفاده از غذای زیاد یا مواد غذایی پرکالری، یکی از عوامل خستگی است.

گروهی از داوطلبان، به­خصوص عزیزانی که به مطالعه شبانه عادت دارند، معمولاً برای اینکه بتوانند تا پاسی از شب بیدار بمانند، به خوردن مواد کافیین­دار، مانند قهوه مبادرت می­کنند، و البته در این بین، عده­ای در این کار افراط می­کنند. باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد مواد کافیین­دار از عوامل خستگی است؛ پس سعی کنید که اولاً ساعات خواب و بیداری خود را به سمت بیداری در ساعات اولیه صبح (مثلاً ساعت ۶-۵) و خواب در ساعات اولیه شب (مثلاً ساعت۹-۱۰) سوق دهید و دوم اینکه مصرف این مواد را به حداقل برسانید.

 

با خیالی آسوده استراحت کنید

خواب و استراحت خوب وکافی، از مهم­ترین عواملی است که از خستگی شما جلوگیری می­کند. همه داوطلبان در برنامه درسی خود باید، بسته به توان یادگیری خود، بعد از مدتی مطالعه، دقایقی استراحت کنند؛ مثلا در ازای هر یک ساعت مطالعه، ده دقیقه استراحت را دربرنامه خود بگنجانند. این زمان استراحت به شما اجازه می­دهد تا اولاً خستگی­تان کمتر شده یا به طور کلی از بین برود، و دوم اینکه مغز، فرصتی برای طبقه­بندی یادگیری­ها داشته باشد.

علاوه بر این استراحت­های کوتاه، همه شما داوطلبان عزیز که به طور پیوسته و مداوم درس می­خوانید، نیاز به استراحت­های طولانی­تری نیز دارید. اگر زمان شما اجازه می­دهد، به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید.(مثلاً هر یک ماه یک­بار، مخصوصاً بعد از دادن یک آزمون آزمایشی، یک استراحت یک روزه یا نیم­روزه به خود بدهید). با انجام این کار ممکن است که احساس عذاب وجدان کنید و مرتباً با خود بگویید: «باید امروز را هم درس می­خواندم» و زمان گران بهایی را که به استراحت تخصیص داده­اید، با استرس سپری کنید؛ اما همان­طور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس، مغز اطلاعات جدید را جذب نمی­کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید. فقط سعی کنید که در این مدت، بیشتر به انجام فعالیت­های مورد علاقه خود بپردازید. البته، انجام فعالیت­های ذهنی سنگین مورد علاقه خود را هم به زمانی بعد از کنکور موکول کنید.

 

خوب خوابیدن

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که داوطلبان می­بایست در دوره آمادگی برای کنکور، خواب خود را کمترکنند. این نکته تا آنجایی درست است که به سلامت شما آسیبی نزند؛ یعنی باید توجه داشته باشید که همه شما عزیزان در این دوره، بین ۶ تا ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. گرچه، خواب نیمروزی، چندان مورد تاًیید نیست، اما اگر عادت به خواب ظهر دارید و این موضوع به مطالعه بهتر شما کمک می­کند می­توانید چرت کوتاهی بزنید. به خاطر داشته باشید که کم خوابیدن برای درس خواندن، نه تنها باعث یادگیری نمی­شود، بلکه سبب می­شود تا مغز شما تا ساعت­های طولانی، احساس خستگی کرده و این خستگی را به بدن شما منتقل کند.

 

ورزش کنید

هرگاه از مطالعه خسته و کسل شدید، می­توانید به مدت یک تا پانزده دقیقه از زمان خود را به انجام ورزش­های سبک و هوازی اختصاص دهید؛ مثلاً می­توانید تند تند قدم بزنید یا بالا و پایین بپرید و یا نرمش­هایی انجام دهید که ضربان قلب شما را افزایش می­دهد. این کار باعث می­شود تا خون بیشتری به مغز شما رسیده و خستگی و کسالتتان تا مدتی از بین برود.

حال که بحث ورزش به میان آمد، حتما شما داوطلبان عزیز به خاطر داشته باشید که با اینکه روزی پانزده تا سی دقیقه ورزش کردن می­تواند به طور مؤثری به یادگیری و نشاط شما کمک کند، دنبال کردن یک رشته ورزشی به صورت حرفه­ای اصلاً توصیه نمی­شود و باعث خستگی شما بعد از انجام تمرینات و نیز از بین رفتن وقتتان در این ایام می­گردد.

 

ارتباط با مرکز مشاوره:

۸۸۸۶۶۱۳۱ (گویا - ۱۰ خط)

 

این مطلب ۲۶۷ بار خوانده شده

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.