نسخه مناسب چاپ

 

۱. دقیق باشید: در یادداشت­ نویسی کلماتی از قبیل معمولاً، اغلب، خیلی، گاهی را حذف نکنید چون معنی اصلی جمله تغییر می­ یابد. از جانشین کردن کلماتی چون هست به جای منجر شدن نیز خودداری کنید. چنین دخل و تصرف هایی معنی و موارد استفاده­ ی جمله را تغییر می­ دهد. از به کاربردن کلمات معمولی به جای آنچه دقیقاً ذکر می­ شود خودداری کنید. دقت و صحت عمل با استفاده از فن تندنویسی تسهیل می­ شود. برای این کار خودتان هم می­ توانید طرح تنظیم کنید. یعنی از رموز و نشانه­ های خاصی که می­ دانید یا ابداع می­ کنید استفاده نمایید. مثلاً از اولین حروف بعضی از کلمات و مخفف آن­ها استفاده کرده و نگران یادداشت جمله­ های کامل نباشید. در یادداشت نویسی ازکلیه فنون لازم استفاده کنید، تا بتوانید هر بیشتر اصول و حقایق را بنویسید.

۲. سؤالاتی که ضمن کلاس درس به ذهنتان خطور می­کند را بنویسید. هر سوال یا عقیده­ی مخالفی که دارید را یادداشت نمایید. چون ضمن سخنرانی فرصت تفکر درباره­ی آن­ها را ندارید و چنین عملی شما را از نظریات مهمی که باید بشنوید غافل خواهد کرد. آن­گاه بعد از کلاس، سعی کنید به سؤالات خود جواب بدهید.

۳. در وهله­ ی اول، اغلب افراد نمی­ توانند در یک زمان هم گوش کنند و هم یادداشت بردارند، و این کار برای­شان دشوار است. این مشکلی لاینحل نیست، با تمرین، هر دو عمل یعنی نوشتن و خوب گوش کردن، تسهیل می­ شود و هر دو را همزمان و به راحتی می­ تواند انجام دهد و این کار درست مانند بافندگی در حال صحبت کردن است که افراد زیادی آن­را فراگرفته­ اند. البته ابتدا باید این دو مهارت را جداگانه و بعد آن به صورت توأم تمرین نمود.

۴. بعد از نوشتن یادداشت، با آن­ها چه باید کرد؟ یادداشت کردن صرفاً از روی عادت، کار بی­ هدفی است. شما ضمن درس نکاتی را به اختصار یادداشت می­ کنید که ساعتی بعد از خاتمه­ ی کلاس می­ توانید بخوانید زیرا که هنوز آن را به خاطر دارید، ولی روز بعد مضمون آن را از یاد می­ برید. این یادداشت­ ها بسیار ارزشمند است. در مطالعات بعدی جاهای خالی را تکمیل کنید . آنچه که هنوز به یاد دارید و نتوانسته­ اید بنویسید را به آن بیفزایید. این کار بلافاصله بعد از جلسه کلاس و درس باید انجام گیرد. بعد از آن به سؤالاتی که یادداشت کرده­ اید جواب دهید و سعی کنید از آنچه تدریس شده، اصول و حقایق لازم را بیابید. از نوشته­ های خود به همان روشی که کتاب­ های خود را مطالعه می­ کنید، استفاده کنید. اگر بعد از یادداشت کردن اصلاً نگاهی هم به آن­ها نیندازید باز این اتلاف وقت نبوده است، چون این عمل تمرینی است برای نت­ برداری و کمک مؤثری خواهد بود در راه تحصیل شما در آینده. علاوه برآن نفش نگارش، خود کمکی است برای بیشتر مردم که آن مطالب را بهتر به یاد آورند، اگر چه پس از آن نگاهی به آن نکنند.

۵. در کلاس فعال باشید. با حضور فعالانه­ ی محصل در کلاس، یادگیری بسیار آسان می­ شود. به جای اینکه بی­ اراده نشسته و منتظر باسواد شدن باشید، سعی کنید تا حد امکان دقیق و حساس باشید و به قصد فهمیدن و به خاطر سپردن موضوعات، خوب به بحث­ های کلاس توجه داشته باشید. در بسیاری جهات می­ توان در کلاس فعال بوده و رشد نمود، مثلاً می­ توان قدرت درک معنی مطالب را از مثال­ ها و موارد استعمال آن­ها دریافت و با جواب دادن به سؤال­ های معلمین و هم کلاسی­ ها و مقایسه این مفاهیم، مهارت­ های پیش­بینی و درک بیشتر موضوعات و جواب­ ها را در خود تقویت نمود.

۶. قبل از مباحثه، مطمئن شوید که عقاید ارائه­ شده را می­ فهمید . به خصوص اگر مخالف نظر شما باشد. حقایق و عقاید و نظریات جدید، پایه و اساس تمامی اعمال و علایق و بررسی مشکلات قدیمی و برداشت­­ های تازه از جهان می­ باشد. همه­ ی شما با امید به کسب فضایل بیشتر وارد محل تحصیل شده­ اید، پس هر گاه کسی نظریه یا حقیقتی را هر چند هم با عقیده­ ی شما مخالف باشد ارائه داد آن را با دقت و توجه بررسی کنید. بعد از کلاس، درباره­ ی مسائل مطرح شد بیاندیشید، با دوستانتان جنبه­ های صحیح مبحث­ های درسی را بررسی کنید و سعی نمایید  که به چهارچوب­ های صحیحی از مباحث جدید برسید.

پروا سفری

- با نگاهی به کتاب رمز موفقیت در تحصیل به قلم ویرجینیا واکس، ترجمه دکتر سید اکبر میرحسنی

 

ارتباط با مرکز مشاوره:

تلفن گویا  ۸۸۸۶۶۱۳۱

ارسال پیام

 

این مطلب ۵۲ بار خوانده شده