نسخه مناسب چاپ

 

 

 

 

با توجه به اینکه معمولاً محیط آزمون و امتحان، اکثراً برای دانش­ آموزان با ایجاد نوعی استرس همراه است می­ توان با مرور راهکارهای ذیل میزان استرس ناشی از امتحان را کاهش داد.

۱. همیشه به خاطر داشته باشید که یاد خدا و توکل به او، آرام­بخش دل­ها خواهد بود.

۲. در ایام امتحانات مهمانی و رفت و آمد را کم یا تعطیل کنید.

۳. تنها به خاطر کسب نمرات بالا مطالعه نکنید، زیرا باعث یادگیری سطحی و زودگذر می­ شود. درک و یادگیری عمقی و پایه­ ای مطالب، علاوه بر طولانی مدت نمودن به خاطر سپاری و درک مطالب مختلف، مطمئناً نمرات عالی و مناسبی برای شما به همراه خواهد داشت.

۴. فهرستی از افکار منفی خود را لیست نموده و سعی کنید افکار مثبت را جایگزین آن­ها نمائید. مثلاً به جای همه­ نمی­ توانم­ ها ، واژه­ می­ توانم را جایگزین کنید.

۵. در طول روز با تمرکز کافی چندین بار نفس­ های عمیق و طولانی بکشید زیرا به ایجاد آرامش و خونسردی کمک می­ کند.

۶. همیشه با صدای بلند، جملات مثبت و امیدوارکننده را چندین بار در طی روز تکرار نمایید.

۷. البته داشتن کمی اضطراب، طبیعی بوده و حتی به عنوان نیروی محرکه لازم است.

۸. سعی کنید امتحان آزمایشی را در منزل تکرار کنید زیرا باعث افزایش اعتماد به نفس شما شده و به کاهش اضطراب ناشی از رویارویی با محیط آزمون کمک می­ کند.

۹. اگر با وجود تلاش مناسب و همه جانبه، در امتحان نمره مطلوب خود را کسب ننموده­ اید، واکنش بسیار منفی نسبت به آن نداشته باشید، ناامید نشوید، بلکه با روحیه­ ای بالا به دنبال دلایل این کاهش و افت تحصیلی باشید و با تمرکز و اعتماد به نفس، مسیرهای جدیدی برای یادگیری را امتحان کنید.

۱۰. با انتخاب و ارتباط با دوستان خوب و مثبت­ اندیش و نیز دوری از دوستان ناامید و منفی­ نگر، به افزایش اعتماد به نفس و توسعه­ روحیات مثبت در خود کمک نمایید.

سید احمد سیدان

ویراستاری و تنظیم: پروا سفری

ارتباط با مرکز مشاوره:

تلفن گویا  ۸۸۸۶۶۱۳۱

ارسال پیام

 

این مطلب ۵۷ بار خوانده شده