اســـــتــرس چــیــســـت؟

واکنش فوری، واکنش متوسط، واکنش پایدار و طرز برخورد با این واکنش ها
نسخه مناسب چاپ

 

 

 

 

 

 

 

اســـتــرس چــیــست؟

بخش اول

 

همه ­ی ما با استرس آشنا هستیم. استرس واکنشی طبیعی است که ما هر روز تجربه می­ کنیم. سطح معینی از استرس نه تنها برای فعالیت، بلکه برای انگیزش ما در جهت بهره­ وری از توانایی­ هایمان ضروری است. اما استرس بیش از حد می­ تواند برای سلامت زیان­ آور باشد. اولین گام در اداره­ ی استرس این است که بدانیم چه وقت استرس به حد غیرمجاز رسیده است. با تشخیص استرس بیش از حد متعارف، مهارت­ هایی برای حل مشکل ناشی از استرس بکار می­ روند. استرس است که دانش­ آموز را به مطالعه­ ی بیشتر تشویق می­ کند. استرس واکنش جسمی و احساسی نسبت به تغییر در محیط زندگی اجتماعی، تحصیلی و یا شخصی و ... می­ باشد. جنبه­ های مثبت داشتن استرس شامل فعالیت، ابتکار و بکار بستن حداکثر توانایی بوده و جنبه­ ی منفی آن فشار روانی است که گاه سلامت جسمی و روحی شخص را می­ تواند تحت تأثیرات مخرب قرار دهد.

ازطرف دیگر همه­ ی استرس­ ها بد نیستند. اگر در مورد مسئله­ ای استرس دارید، این استرس به شما می­ گوید که باید به مسئله­ ای رسیدگی کنید. این مورد از جنبه­ های مثبت داشتن حد مجازی از استرس است. در صورتی که استرس ما را وادار کند به طرزی سازنده با مسائل و چالش­ های روزمره روبرو شویم، از جنبه­ ی مثبت استرس بهره گرفته­ ایم. اما در صورتی که استرس ادامه پیدا کرده و ما را دچار سردرگمی و بی­ عملی کند، می­ تواند اثر منفی خود را اعمال نماید و بیماری­ هایی چون مشکلات گوارشی و اشتها، قلبی، اختلالات خواب و ...  را سبب گردد.

بنابراین باید با این مسئله به درستی برخورد نموده و با استرس بیش از حد، خود را دچار سردرگمی نکنیم. البته مواردی که ایجاد استرس می­ کنند لزوماً در اشخاص مختلف یکسان نبوده و این شرایط ممکن است برای هر یک از ما منحصربه فرد باشد.

 

تعریف استرس:

استرس واکنشی منفی نسبت به اشخاص، رویدادها و اشیا بوده و یک عامل خارجی نمی­ باشد. واکنش­ های ما و شدت آن به سه دسته تقسیم­ بندی می­ گردند.

واکنش فوری: این نوع واکنش به همان سرعتی که ظاهر شده است ناپدید می­ شود.

واکنش متوسط: واکنشی است که به طور ناگهانی ایجاد می­ شود، اما کاهش آن به زمان نیاز دارد.

واکنش پایدار: واکنشی است که هفته­ ها، ماه­ ها و گاهی مدت­ های طولانی­ تر برجا می­ ماند. شدت آن کم و زیاد می­ شود، اما باقی می­ ماند. این نوع واکنش خطرناک بوده و باید با برخوردهای درست، کاهش یابد.

 

طرز برخورد با این واکنش­ ها:

- معمولاً با اولین نوع استرس، از طریق ذهن و جسم مقابله می­ شود؛ آرام شدن و بازگشتن به حالت تعادل جسمی و ذهنی.

- با استرس نوع دوم باید بلافاصله مقابله شود تا از ایجاد استرس طولانی­ مدت جلوگیری شود.

- سومین نوع واکنش (واکنش پایدار) مخرب­ترین نوع واکنش است و نیاز به روش­ های زیر دارد.

- آرام شدن و تمدد اعصاب

- سرگرمی

- استراحت

تا بتوانید وضعیت جسمانی، ذهنی و کیفیت زندگی خود را به حالت عادی برگردانید.

 

استرس احساسات زیر را می ­تواند در شما ایجاد کند.

- ممکن است خشمگین، متاسف و درمانده شوید یا به هیجان درآیید.

- ممکن است خواب شما را دچار اشکال کند.

- ممکن است سبب بروز درد سر، گردن یا کمر شود.

- ممکن است موجب بی­ اشتهایی یا پرخوری و اضافه وزن گردد. بیشتر افرادی که در شرایط استرس قرار می­ گیرد از سوء هاضمه رنج می­ برند.

- ممکن است استرس موجب انقباض دائمی و سفتی عضلات گردد.

- لرزش دست­ ها، ضعف جسمانی و روانی و احساس خستگی زودرس از دیگر علائم استرس است. از نظر روانی ممکن است شخص دچار نگرانی، گیجی، تحریک­ پذیری، ترس، عدم تمرکز و پرخاش­گری شود.

بنابراین با برنامه­ ریزی درست در انجام به موقع هر یک از امور، تا حد زیادی می­ تواند فشارهای روانی که دچار آن هستیم را برطرف کنیم. در بخش­ های بعدی از علائم استرس و علل آن بیشتر خواهیم گفت.

پروا سفری

با نگاهی به کتاب «چگونه براسترس و اضطراب غلبه کنیم»

به قلم لی نت میلر و ترجمه دکتر شهروز فرهنگ

ارتباط با مرکز مشاوره:

تلفن گویا  ۸۸۸۶۶۱۳۱

ارسال پیام

 

این مطلب ۴۴ بار خوانده شده